BRILJANS

Slutet av år 2006

Tänkte berätta om en sak som hände när jag skulle klippa mig sist. 

Stormvarning är utfärdad i nästan hela landet. Men Sundsvall lyckas klara sig undan, med en del "friska vindar". 
Jag är påväg till frisörskan (på köpmangatan) och har 45 minuter kvar innan min klippning. "Bra, då hinner jag in på donkan o köpa en kaffe innan" tänker jag och beger mig mot den rödagula skylten. 
 
När jag kommer ut där ifrån med en värmande pappersmugg i handen börjar jag gå mot köpmangatan. Jag går med axelväsksremmen på högra axeln, vänstra handen för ögonen för att slippa småregnandet (man vill ju int få rinnande mascara, damn måste köpa waterproof för sånna här tillfällen) och kaffemuggen i högra handen. 
Då börjar det blåsa som sjutton och jag får böja mig framåt när jag går för att inte ramla baklänges. Känner plötsligt hur axelremmen börja glida ner. Hinner inte ens tänka en svordom innan den är på väg neråt. Av ren reflex dras höger underarm uppåt för att fånga väskan. 
Splash. 

Jag står på trottoaren med slutna ögon. Känner värmen i ansiktet. Drar vänstra handen över kinden. Öppnar ögonen och konstaterar att JA, jag har brun vätska på handen. Jag har alltså kastat halva innehållet i kaffemuggen i ansiktet på mig själv. Djupt andetag, räknar till 10. 

Det slår mig plötsligt att det var ganska skönt. Ansiktet uppskattar värmen i det råa vädret. Överväger att kasta resten av muggens innehåll i fejset. Förnuftet blir rasande och ryter: "Matilda! Du befinner dig bland civiliserade människor!". Jag låter förnuftet vinna och stänger kaffelocket. 
Försöker få bort det värsta av kaffet. Närmar mig köpmangatan (behöver jag nämna att jag inte längre bryr mig om jag får regn på ögonen?) . Tar en klunk kaffe innan jag går in i frisörssalongen. Var stark Matilda, du klarar det här. 
 
"Heeej, välkommen!" har först största smajlet, men tittar sen mer förbryllat på mig. 
"Öhm, kan jag låna toaletten? " Harklar jag fram samtidigt som jag försöker dölja ansiktet. 
"Visst, där bakom hörnet" 
Går med snabba steg. Öppnar dörren, Opps fel dörr. Skulle nog inte in i städskrubben. Provar nästa, Jackpot! Låser. Räddad! Tvätta, tvätta, tvätta. 

// Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0